Re: Debianda servis başlama işleminin diğerlerinden farkı?

Merhaba,

Yuzeyselde olsa bu konuda biseyler ifade etmeye calisayim,

Runlevel isminden de anlasilacagi uzere bilgisayarin calisma seviyesini
ifade eder. Yani belirtilen calisma seviyesine gore, makineniz acilirken
hangi servislerin aktif olmasi/olmamasi gerektigi bu calisma seviyeleri
tarafindan yurutulur.

Ornegin,

Runlevel 0 = Sistemde hicbirseyin calismamasi tum servislerin
sonlandirilmasi islemini yapan seviye, sistemin kapatilmasi demek.
Runlevel 1 = Tek kullanicili mod'da makinenin calistirilmasi
Runlevel 2-5  = Cok kullanicili seviye
Runlevel 6 = Sistemin reboot edilmesi isleminde gecerli olan seviye

(/etc/inittab dosyasi sistemlerin calisma seviye duzenleri hakkinda daha
net bilgi icerir)

Makinenizin o an hangi calisma seviyesi ile acilmis oldugunu gorebilmek
icin "runlevel" komutunu kullanmaniz yeterli olacaktir. "N 2" benzeri bir
sonuc ile size calisma seviyesini soyler. "N 2" ile ifade edilen, calisma
seviyesi 2 ile makinenin acilmis oldugudur.

Calisma seviyesi 2 ile makine acilirken hangi betikler devreye girer
sorusunun cevabida zaten sizin asagidaki ifadelerinizde de var.
"/etc/rc2.d/" altinda yer alan betikler 2 nolu calisma seviyesinde
islenmeye baslar.

Siz cogu zaman calisma seviyesi 2 ve 5 arasi ile ilgileniyor olacaksiniz.
(Hatta debian icin calisma seviyesi cogu zaman 2 dir). Dilediginiz bir
programin acilista etkinlesmesi icin ilk once o betigi, /etc/init.d altina
yerlestirip daha sonra /etc/rc2.d/ altindan sembolik link ile onun 2 nolu
seviyede baslatilmasini saglamak gerekir. Tabi makine kapatilirkende bu
servisin durdurulmasini saglamak icin, gerekli duzeydeki tanimlamasinin
yapilmasi iyi olur.

Bu tur islemlerin daha kolay yapilabilmesi icin belirttiginiz gibi
update-rc.d veya rcconf gibi yazilimlar mevcuttur. Siz /etc/init.d/ altina
gerekli betigi yerlestirin daha sonra rcconf ile acilista calisacak
betikler arasinda olacak sekilde ayarlamaniz yeterli olacaktir. O kendisi
gerekli seviyelere linkleme islemini yapar. En dogru ve en hizli sekilde
gerekli ayarlamalari yapabilmenizi saglarlar.

Yukaridaki ifadelerde bu konunun eksik kalan yonleri olmustur mutlaka. Bu
yonlerinde tamamlanmasi ve daha detayli bilgilere ulasabilmeniz acisindan;

http://seminer.linux.org.tr/seminer-notlari/linux-sistem-yonetimi.pdf

belgesi faydali olacaktir sanirim.

Saygilarimla,
Serdar Aytekin