Re: Herkes icin GNU/Linux

On Tue, 18 Mar 2003 11:13:28 +0200
Murat Demirten <murat@debian.org> wrote:

> Selam,
>
> Insallah bir gun bunlari ve daha fazlasini yapabiliriz. Ciddi insan
> gücü ve zaman gerekiyor.

Hangi gün ? Başlamak için neyi bekliyorsunuz ? İnsanların Debian'la
ilgilenmelerini ve çaba harcamalarını sağlamak için ne gibi bir planınız
var ?

> Herseyden onemlisi devamliligin saglanmasi
> gerekiyor, asil sorun olan kisim da orasi. TR'de bu is kendi basina
> yuruyebilecek bir noktaya gelirse sorun kalmayacaktir, genelde bu tur
> projeleri evrime birakinca ortadan kayboluyorlar.

Kaybetme ihtimalinin varlığı hiç başlamamaktan daha iyidir bence..
Sonuçta böyle bir çalışma büyük oranda Debian projesine dönecek olan
tercümelerden ve Türkiye'deki Debian kullanıcılarının birlikte ciddi bir
çalışma yapabilecekleri fikrinin ispatlanmasından ibaret. Temel
alınabilecek Knoppix ve türevleri veya TrX gibi dağıtımlar var elimizde.
Bence stable'a dayalı ve uyumlu, herkese rahatlıkla tavsiye
edebileceğimiz bir"CD"miz olmalı en başta. Bunun yerelleştirilmesi
kademe kademe halledilebilir. Bir de stable'a backport ettiğimiz ve (
türkçe tercümelerini içeren) mozilla gibi yazılımlar için bir apt deposu
kurmak gerekecek ki bu şu an da bir ihtiyaç..

> Birlikte is yapabilmek bambaska bir olay, bu turden bir sistemin
> gelistirimine katkida bulunacak insanlarin ortak noktalarda anlasmasi
> gerekiyor. Bu amacla yola cikip biz Debian tabanli olsun deriz,
> baskalari baska bir seyler der ve anlasma saglanamazsa, sonucta kucuk
> kucuk, yokolmaya mahkum projeler ortaya cikiyor.

Biz elbette Debian tabanlı olsun diyeceğiz amaç zaten bu. Amaç
Türkiye'de Debian'ı yaygınlaştırmak. Önce Linux kullanıcıları arasında,
daha sonra da tüm bilgisayar kullanıcıları arasında. Ben böyle bir
projenin Libranet, Xandros, LinEx, Knoppix, hatta Lindows gibi Debian
tabanlı diğer projeler kadar başarılı olacğını düşünüyorum. Çünkü temel
sağlam..

> Bir diger (ve benim icin tek ve en onemli) problem ise bu calismalara
> ayiracak vakti bulmanin zorlugudur. Bu ise ayrilan zamanin da
> sonucta bir maliyeti var. Disarisini bizzat bilmemekle birlikte TR'de
> is hayatinin kisiye bos zaman birakmadigini hepimiz yasayarak
> goruyoruz. Bizde kaynaklari verimli kullanma degil, olene kadar
> kullanma soz konusu oldugundan bu vakti bulmak, bos vakitlerimizde
> kendi ozel islerimiz + bu turden gonullu calismalari yapmak cok daha
> zorlasiyor.

Haklısınız elbette, bu tip bir çalışmayı yapmak belirli çaba
gerektiriyor ama sonuç tüm gayretlere değecektir. Ayrıca ben bu
çalışmayı kendim için de istiyorum. Evimde veya işimde kullanmak
istediğim Linux dağıtımını tarif ettim aslında..

Debian müthiş apt sistemini çıkardığında büyük sükse yapmıştı. Bugün ise
apt, rpm sistemlerinde bile var. Eğer apt gibi bir sistemi kolay bir
kurulum programı ile birleştirebilseydi, Debian bugün çok daha fazla
insan tarafından kullanılıyor olurdu. Bence Türk Debian kullanıcıları
Debian projesinin beklemek yerine kendi çözümlerini üretmeliler.
Önümüzde hazır bir şekilde bekleyen parçaları birleştirirsek en azından
kendi çevremizde, evimizde veya işyerimizde kullanıp gönül rahatlığı ile
tavsiye edebileceğimiz bir dağıtımımız olabilir. Debian projesi bize bu
imkanı veriyor. Özgür yazılıma katkıda bulunanlar ve tercüme
çalışmaları ile belgeler.org veya Gelecek Linux ekibi gibi insanlar
sayesinde elimizde pek çok hazır kaynak var. Çözüm ortak bir amaç
etrafında birleşip bu kaynakları değerlendirecek zihinsel olgunluğa
erişmekte yatıyor.
Saygılarımla..