Re: Moderering av user forums...

Den fre 27 maj 2022 kl 12:05 skrev Hund <ls@tty1.se>:
Nej nej nej. Som jag sa, det finns inget som talar för att det här är sant.
På svenska heter det här direktivet "Upphovsrättsdirektivet".

Det finns olika uppgifter på vilken lag som skulle nödvändiggöra moderering dygnet runt av kommentarsfältet på din hemsida eller onlineforumet för det lilla linux-kommunen.

Samtidigt med att jag ställde frågan här, skickade jag den till EU på https://www.consilium.europa.eu/en/contact/general-enquiries/send-message. Jag lär väl inte få svar förrän i nästa v.
Jag postar deras svar när det kommit.

// Med vänliga hälsningar rbh

Rickard B Hansson

On 27 May 2022 11:44:38 CEST, Rickard B Hansson <rickard.b.hansson@gmail.com> wrote:
>Tack för snabbt och fylligt svar.
>Följdfråga:
>Är verkligen ett onlineforum "An online content-sharing service provider"?
>Är verkligen ett supportmöte för linux att anse som "An online
>content-sharing service provider"?
>Om nu servren står i Tyskland, är det alltså tysk nationell tillämpning som
>gäller?
>
>Hur blir det med publik åtkomst till denna lista, på
>https://lists.debian.org/debian-user-swedish and all other debian lists
>under lists.debian.org. De måste väl falla under smma bestämelse? Kan ens
> [...]

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Upphovsr%C3%A4ttsdirektivet

Många läser idag bara rubriken på artiklar, för att sedan dra egna ofullständiga slutsatser, som sedan ligger till grund för osanna rykten, eller "fake news" som det populärt kallas idag. Detta kan tyvärr bli väldigt fel ibland. Ni har inget att oroa er för.

--
Hund