uuid

Jag kör en liten server på jessie med 4 hdś 2 på ide & 2 på sata.
ide diskarna blir hda & hdb den första satan blir /dev/hdc1
montar allt i fstab med uuid, då startar inte jessie helt. Hamnar i "serviceläge" så jag kan gå in och ändra i fstab
montar då i fstab med /dev/hdc1 men de andra med uuid  då är allt ok
avmontar hdc kör fsck på den inga problem rapporteras. Kan någon förklara det för mig skillnaden på e2fsck och debbies uppstart.
Kan jag använda disken med dev namn eller ska jag lyssna på uuid?
Jag har två sådana Sata diskar båda på 250 Gb och båda uppför sig på detta sätt Jag har provat dem var för sig
den andra satan som sitter i servern är en liten 110:a från en bärbar!
jag vill ju gärna använda dem! tack på förhand/ Ivar W