Re: problem med fsck

On Tue, 2015-10-13 at 10:14 +0200, jan@lillahusetiskogen.se wrote:
> Hej!
>
> På en av mina datorer har jag både Debian och Mint.
>
> Vid uppstart kör Debian fsck på partitionen jag har Mint på och
> returnerar 8 "operational error" och jag får upp en "maintenance
> prompt".

Det där verkar vara ett ganska generellt fel. T.ex. här verkar den inte
kunna parsa rätt UUID:
 http://www.linuxquestions.org/questions/ubuntu-63/fsck-died-with-exit-status-8-a-499851/

Så jag skulle gissa på att det inte är fel på filsystemet.

> När jag startat Mint kan jag naturligtvis inte checka den partionen
> eftersom den är mountad.
>
> Min fråga är: Hur gör jag för att tvinga Mint att checka partitionen
> vid start?

Om inte annat så går det ju att göra det via live-cd/usb.

--
Cheers,
Sven Arvidsson