Re: Jessie Beta 3 ?

Den 1 december 2014 13:44 skrev Andreas Henriksson <andreas@fatal.se>:
> Hej Rolf!

Hej Andreas!

> Det släpps inga beta-versioner av Jessie, utan det är förmodligen
> installationsprogrammet (debian-installer) du tänker på (i varianten
> för Jessie). Japp, deras announcements är ganska förvirrande....
> Jag vet tyvärr inte så mycket vad som ligger på schemat för installern,
> men skulle gissa att vi åtminstone kommer få så en RC (release
> candidate) av installern innan det är dags för släpp.

Du har helt rätt. Det var d-i versionen jag tänkte på.

Läste i någon Debian lista (kommer som vanligt inte ihåg i vilken), om
det fanns tjamgs att dom skulle hinna släppa Jessie innan FOSDEM 2015.
Alltså skulle det isf kunna bli släpp redan i Januari.

> Att Jessie är fryst stämmer bra, dock får man ta alla utspel om
> release-datum med en stor nypa salt. Du kan följa progressen på
> https://bugs.debian.org/release-critical/ där det är den gröna siffran
> du bör hålla koll på. Den skall nå (i närheten av) 0 för att det skall
> bli release.

Q1 var en ren gissning från min sida.

> Det var 310 RC-buggar vid fryset... i skrivande stund är vi på 268.
> Knappt 14% fixat första månaden alltså. Min gissning är att det krävs
> fler månader än vad som finns kvar för att hinna till Q1. Jag väntar
> med spänning att se om detta frys kommer blir kortare än sist (som var
> 10 månader långt)....

Antalet RC-buggar är i skrivande stund nere i 184, så det närmar sig
0. Om dom nu ska släppa Jessie innan FOSDEM, så blir det väldigt kort.
Bara dom flesta buggar har blivit fixade innan så...

Btw, version 7,8 förväntades släppas i mitten av December. Nu verkar
det istället bli i mitten av Januari.

Önskar dig och alla andra Debianer en riktigt God Jul och Gott Nytt År 2015!

--
/Rolf