Re: Joey Hess Resigns From Debian, Unhappy With How It's Changed

Hej Jan!

On Sat, Nov 08, 2014 at 04:58:08PM +0100, jan@lillahusetiskogen.se wrote:
> Kan någon med bättre förstånd än jag förklara detta? Min bild av "The
> Debian Constitution" är endast positiv. Har jag missat något?

Jag kan ju såklart inte tala för Joey Hess, men flikar in med min egen
(inte helt onyansierade) bild.

Jag tror Joey helt enkelt sympatiskt valde att klaga på konstitutionen
istället för att peka ut någon/några individer. En del av det som rör
upp mycket damm i Debian just nu är att vi samlat på oss massvis med
byråkrater i projektet. Byråkraterna använder konstitutionen som ett
vapen mot de som faktiskt bidrar med något "på riktigt" (fast kanske
inte gör exakt på det vis som byråkraterna hade önskat sig att få jobbet
utfört).
Det pågår en dragkamp mellan den sidan som kallat Debian för en
"do-ocrazy" och de som anser att byråkrati är det bästa som finns och
vill toppstyra projektet.

Jag ser själv inget direkt problem med att ha en konstitution. Får jag
dock välja mellan att ha kvar konstutitionen och fortsätta där vi är
just nu eller att ta bort konstitutionen så ryker det fortare än kvickt!
Sannorlikheten att det kommer bli något sådant val är ju dock extremt
liten.

Det är lite som de säger på andra sidan pölen "Throw out the baby with
the bath water" men vad som helst för att få stopp på den byråkratiska
sörjan som rådet just nu.....

Man bör dock inte dra allt för stora växlar på avgångar, inte ens när
en del personer avsäger sig Debian Developer-titeln. Speciellt inte om
man läst om det via sensationalist-nyhetssiter som Phoronix. Personen
kan ju fortsätta bidra till debian precis som alla andra och det kan ju
vara skönt att slippa ha ansvaret själv. Se till exempel de fortsatt
ständiga postningarna från Thorsten Glaser som nyligen avgick. Han har
inga planer på att faktiskt lämna projektet. Han vet också att vill han
ha tillbaks sin titel så är det bara att säga till, så blir han
tillbaks-flyttad från "emeritus"-keyringen och kan återigen fortsätta som
innan han avgick.
Tyvärr tror jag dock inte Joey Hess kommer tillbaks. Det var helt enkelt
hans tids att lämna.... Dock har han ju (som han själv skrev) inte haft
så många åtaganden de senaste åren, så det är väl kanske inte hela
världen heller. Anledningen till att en del oroar sig är väl att
projektet som helhet har svårt att hålla kvar intresset hos de individer
som en gång i tiden bidragit med mycket, samtidigt som de lärde tvistar
om projektet lyckas rekrytera nykomlingar i tillräckligt stor
utsträckning. (Kvar blir kanske bara till slut byråkraterna?! Men det är
väl kanske det byråkraterna nu börjat inse själva och åtminstone för
stunden håller sig passiva...)

Är denna smörjan något som intresserar så ytterligare en anledning att ta
sig an utmaningen att bli Debian Developer och få tillgång till hela den
härliga interna pajkastningen som sker bakom lyckta dörrar. ;)

Med vänlig hälsning,
Andreas Henriksson