Re: någon som har tid för en newbie

Hej

Den 29 okt 2014 17:33 skrev "erik@erikkylin.net" <erik@erikkylin.net>:

> Hej så mycket entusiasm :)
>
> Men Sven ingen tycker väll om e-post listor så mycket att man skall basha ut alla frågor?

Vi säger till om det blir för mycket.

> I vilket fall det första dygnen med ett nytt OS så har man fult med frågor och för lite tid.

Vi har alla varit där

> Jag har en Lenovo E330 och koden jag behöver är propritär och jag vit intre riktigt var i filsystemet den skall installeras.

Det mesta är paketerat redan, så du behöver väldigt sällan lägga dit något manuellt. Problemet kan vara att hitta rätt paket.

> Just nu vägrar ownclouds desktop klienten att synka, jag har fel behörigheter för att flyta javas JDK till rätt map för att komma igång med ellips och netbeans. Hur svårt är det att synka Evolution Kontker och Kalender med Owncloud och cyanogenmod på mobilen. Vill ha så lite som möjligt att göra med Google.

Du skall inte behöva flytta någon java om du har installerat java med paket för att få eclipse eller netbeans att fungera.  Och du bör undvika att installera program själv, utan använda de paketerade versionen eftersom de har säkerhetsuppdateringar som du själv måste hantera om du inte använder de paketerade versionerna.
Installera bara openjdk-paketen. Glöm inte source-paketet så att du får med källkoden. De flesta jar-bibliotek som man använder finns även som paket.
Eclipse installerar du även från Debians förråd. Inte senaste men tillräckligt ny för det man normalt använder. Notera att det finns paket för de flesta utökningar, så installera dem från Debian, de med.

Om ownCloud vet jag inte. Det är kanske det enda som bör installeras manuellt för att det kan finnas säkerhetshål i lite äldre versioner, enligt owncloud-gänget. I vart fall ubuntu-paketet.
Men det vet säkert någon annan bättre.

> Tack på förhand. Erik

Undvik att topposta.

Mvh