Re: någon som har tid för en newbie

On Wed, 2014-10-29 at 17:32 +0100, erik@erikkylin.net wrote:
> Hej så mycket entusiasm :)
>
> Men Sven ingen tycker väll om e-post listor så mycket att man skall basha ut alla frågor?

Det är ganska låg aktivitet här på listan, så lite mer frågor (och svar
förstås!) vore nog bara kul.

Men som andra föreslagit är ju IRC ett alternativ.

Fördelen med mailinglistan är ju att svaren arkiveras så andra kan få
hjälp efteråt, jag vet inte om IRC-kanalen loggas iofs.

> I vilket fall det första dygnen med ett nytt OS så har man fult med frågor och för lite tid.
>
> När jag installerade Debian så fick det blir med Lilo som väll har med bottning att göra, är det ett problem. Hittills inga problem med prestanda.
> Jag skall som rekommenderat till Fscons under helgen och behöver komma igång med wifi.
> Jag har en Lenovo E330 och koden jag behöver är propritär och jag vit intre riktigt var i filsystemet den skall installeras.

Vad jag kan se har den datorn Intel Centrino Wireless-N 2230 och du
behöver i så fall paketet firmware-iwlwifi som finns non-free
kategorin.

Jag föreslår också att du installerar paketet intel-microcode (även det
i non-free) för uppdatering av CPU:n.

När paketen väl är installerade hamnar de på rätt plats, det brukar dock
behövas en omstart för att den ska laddas in.

Överhuvudtaget har Lenovos Intel-modeller bra stöd i Linux, så det borde
fungera utan problem.

--
Cheers,
Sven Arvidsson