Re: "privat moln"

Den 24 okt 2014 13:56 skrev <jan@lillahusetiskogen.se>:

> Jag kör nu Debian på min Samsung Chromebook 2. Verkar fungera helt ok.

Nice. Gick det bra att installera?

> Eftersom det är ganska lite "disk" i datorn skulle jag vilja använda
> min server som ett "privat moln" på distans. För tillfället kan jag
> använda scp och ftp mot servern. Det blir dock lite halvyxigt att
> använda som lagring.

Jag har git-annex som är gjort för att synka filer mellan olika lagningar. Exempelvis mellan flera maskiner samt backup och masslagring över moln, egna diskar och usb-diskar.
Man kan välja om man vill kryptera. Gränssnitt till konfigurering via webbläsare.

> Jag har kollat runt lite och sett alternativ som SFTP och WebDAV.
> Någon som vill rekommendera en lösning. Helst okomplicerad.

Båda lösningarna som även givits är även ok.

> /Janne

/Jackson