Re: U/efi i Wheezy eller Jessie

Rolf Edlund:

Om jag slår sönder min sparbössa och köper en dator med U/efi. Känner
Debian igen detta, och gör en U/efi installation ? Eller måste man in
och göra en manuell partionering på hårddiskarna ? Eller välja BIUS
Legacy ?

Jag har inte haft något problem med (U)EFI-boot eller -partitionering i Debian 7, varken på PC- eller Macintosh-hårdvara (amd64). Jag bootade länge via rEFInd <http://www.rodsbooks.com/refind/> på PC:n, men nu verkar grub-efi ha tagit över som boothanterare (och jag har inte orkat byta tillbaka).

Det enda som inte fungerar är EFI på min gamla 32-bitars-MacBook, men det är ett känt problem (och BIOS-emuleringen fungerar fint där). GUID-partitionstabeller fungerar fint oavsett.

--
\\// Peter - http://www.softwolves.pp.se/