ssh -Y

Hej!

Idag är jag mer förvånad än vanligt.
Jag loggar in med ssh -Y på en server jag har. När jag försöker starta
firefox på servern får jag meddelandet "failed to create drawable" och
så startar firefox, inte på servern utan på datorn jag loggar in ifrån.
Jag testar pcmanfm, lxterminal och thunderbird, alla startar som
förväntat på servern. Thunderbird med samma meddelande som firefox,
övriga relativt tyst och snällt. Jag försöker starta firefox i
lxterminal på servern men den startar upp på datorn jag sitter vid.

Vad är det som händer? Nog för att jag länge misstänkt att firefox har
en massa dumheter för sig men det här känns inte som det är sant.

Någon i denna eminenta grupp som kan bringa klarhet i förvirringen?
/Janne