Re: Ingen nätverksanslutning efter byte av moderkort

Den 8 maj 2011 16:23 skrev Philip Lundqvist <philiplundqvist@gmail.com>:
> Hej allihop!

Hej

> Jag har ett litet problem. Från början installerade jag Debian 6 (Squeeze)
> på en gammal fujitsu siemens dator. Igår fick jag för mig att byta ut
> alltihop utom diskarna för att snabba upp den lite grann. Sagt och gjort
> (hade ett gammalt moderkort med minne och nätaggregat liggandes). Nu
> fungerar dock inte nätverksuppkopplingen.
>
> Moderkortet är ett AsRock P4V88+ med integrerat nätverkskort.
>
> Jag har bytt ut eth0 mot eth1 /etc/network/interfaces eftersom detta
> ändrades vid bytet. eth1 har däremot status DOWN och vägrar ändra till UP då
> [...]

Vill du ändra tillbaka till eth0, så får du gå in och modifiera i filen
/etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules

Du bör använda
  sudo ifup eth1
om du skall testa om du kan starta nätverk från inställningar i
/etc/network/interfaces.

> Jag har också försökt att boota upp med installationsskivan, men moderkortet
> ansåg inte att den var bootbar.

Ok, bra idé men det har ju inte något med ditt problem att göra.  Du
får prova en annan skiva eller boota från USB-minne.

> Någon som har några idéer om vad som kan vara fel?
> Med Vänlig Hälsning
> Philip Lundqvist

Vad säger kommandot ip?
  ip add

Finns det något relevant i /var/log/syslog med dhcp eller nätverket öht?

/Anders