Problem med history-tangenterna i GNU screen

Hej!

Jag har problem med history-tangenterna (pil upp/ner) när jag kör
GNU screen (version 4.00.03jw4 (FAU) 2-May-06) under Debian stable.

I ett vanligt terminalfönster (bash) så funkar det att bläddra
upp/ner bland gamla kommandon.

I ett av screen-fönstren kör jag REBOL och där funkar det däremot
inte. Trycker jag pil upp/ner så får jag i stället 'OA' respektive
'OB' (utan ').

Om jag i det fungerande terminalfönstret tar hjälp av cat så ser
jag att piltangenterna där är mappade till '^[[A' respektive '^[[B'
(också här utan ').

Finns det något sätt att få screen att för REBOL-fönstret att mappa
om piltangenterna eller nån annan lösning?

/Peter