Re: fdisk

On Mon, 2009-08-10 at 13:26 +0200, mattias wrote:
> Inte för ja vet varför ja joinade här igen när en del tycks " hata mig"

Jag skulle nog vilja säga att det är lite starkt uttryckt. Ingen här på
listan hatar dig, däremot så känner nog en del en viss irritation när du
postar ofullständiga frågor. När jag skriver "ofullständiga frågor"
menar jag att du bidrar med alldeles för lite information för att någon
ska kunna hjälpa dig. Exempelvis (ett tidigare mail från dig):

----
Subject: debian

Försök aldrig boota en xen vps på debian 5 med debian 4.0
Dvs host= debian 5
Vps = debian 4.0
----

För det första när du skriver ett mail (gäller även utanför
mailinglistor) bör du välja ett "subject" som beskriver vad saken
gäller. När du bara skriver "debian" i subject-raden så är inte det
tillräckligt informativt.

Själva texten i mailet ger inte heller en bra problembeskrivning. Här
dyker en hel del frågeställningar upp.

- Vad är det som händer vid uppstart av din virtuella maskin?
- Vad är det för kärna du kör? Är det xen-kärnan som är
defaultinstallerad eller har du försökt kompilera en egen?
osv...

Lite saker att tänka på i framtiden när du postar.

Innan du skickar mail till mailinglistan:
1: Läs dokumentationen runt ditt problem.
2: Sök på Google efter liknande problem.
3: Sök efter tidigare postningar på mailinglistan.
4: Experimentera lite och skriv ner vad du har gjort, så du kan beskriva
dina funderingar tydligare.

När du skickar mail till listan:
1: Beskriv först och främst tydligt _vad_ det är du vill göra. Om vi
inte förstår vad du försöker göra är det mer eller mindre omöjligt att
hjälpa dig.
2: Beskriv hur du har försökt lösa problemet och vid vilken punkt du kör
fast. Då är det samtidigt mycket lättare att snabbt kunna säga typ "Ah,
du glömde att köra kommando X innan du gjorde sak Y.".
3: Inkludera konsollutskrifter, loggar och andra felmeddelanden från det
du försöker fixa. Ju mer information du bidrar med, desto lättare blir
det för folk på listan att ge dig ett vettigt svar.

En viktig sak med nätetikett, särskilt gällande mailinglistor, är att du
måste komma ihåg att folk svarar på dina mail och hjälper dig på sin
fritid. Om du inte beskriver ditt problem tillräckligt tydligt och
samtidigt visar _ATT_ du ordentligt försökt lösa problemet, så brukar
folk bli lite irriterade för att det känns som om du vill att folk ska
lösa problemet åt dig utan att du försökt.

> Löste det här med fdisk
> Använde cfdisk gick prima
> Då cfdisk ville ha storleken i mb
> Vilket inet fdisk tycks vilja

Vad är det du vill säga? Jag förstår inte riktigt.

Jag vill inte med min långa utläggning skrämma dig från att posta på
listan, utan snarare uppmuntra dig. Ju fler som vill använda Linux (och
särskilt Debian), desto bättre. :-) Däremot så skulle jag uppskatta om
du lade ner lite mer tid på dina frågor. Fundera ett varv till på vilken
extra information du kan bidra med som lättare kan beskriva problemet
innan du trycker på "skicka"...

Här finns det för övrigt många artiklar/guider som är klart läsvärda:
http://www.debian-administration.org/

Sen så finns det en (ja, med några år på nacken) riktigt bra bok
inriktad mot Debian som garanterat kommer ge dig massor av svar. Bl a
finns förklaringar av kluster/cylindrar som du skrev något om förut. Läs
här:
http://rute.2038bug.com/index.html.gz

Mvh
	/Daniel