Re: [OT ?] Kan inte ssh:a från Debian Lenny till Ubuntu 9.04

On Fri, Jul 03, 2009 at 02:51:41PM +0200, Martin Leben wrote:

Hej!

Ursäkta det sena svaret. Jag svarade, men råkade skicka det med fel
mailadress så det verkar inte accepterats av maillistan. Gör ett
nytt försök...

> - Att ditt nätverksgränssnitt har en PRIVAT ip-adress (RFC1918).
> - Att all din nätverkstrafik passerar en NAT på väg till/från internet.
> - Att man inte kan ansluta till din maskin från internet.
>
> Vilken operatör använder du?

Jag har Bredbandsbolaget/Telenor (Sony Ericsson MD400 modem)

> Vilken APN?

internet.telenor.se

> Själv har jag Telenor och använder APN "internet.telenor.se" vilket ger
> mig en publik ip-adress.

Jag har sett olika bud på vad APN ska vara. Jag har testat med
bredband.telenor.se och public.telenor.se och ingen av dem lyckas
ens ansluta. Vet inte vad skillnaden är i övrigt.

Som jag nämnde i ett tidigare mail så lyckades jag ansluta genom
Remote SSH Port Forwarding.  Känns inte helt toppen, men bättre
än inget. Nu kommer jag i alla fall åt maskinen om jag behöver
även om det krävs lite arbete. Har iofs lagt det i ett script
som körs automatiskt.

/Peter