Re: Undermålig dhcp hos Comhem.

Den 13 oktober 2009 12.25 skrev Mats Erik Andersson <ynglingatal@yahoo.se>:
> Hej!

Hej igen.

> [...]
> nytt utrop till 255.255.255.255 kan ske. Skillnaden mellan
> dessa tidpunkter kan gott vara tå timmar, om man i
> "dhclient.conf" ser till att önska en lång hyrestid.
>
> Förvisso är alla 10.0.0.0/8 nätt oslussbara enligt RFC 1918,
> men jag hade förväntat mig att Comhem åtminstone tillåter
> trafik till 10.125.1.11, eftersom man så istadigt uppgiver
> den maskinen som dhcp-ansvarig. Emellertid skulle en kunnig
> nätoperatör se till att min adresshyra utdelades med en
> duglig post
>
>    option dhcp-server-identifier 83.252.240.1;
>
> vilket man alltså inte har förstått hos Comhem.

De gör helt riktigt som ignorerar adresser från 10.0.0.0/8-nätet
utifrån.  Men de skall ju följa RFC:er, vilket de inte verkar göra. I
vart fall är det inte funktionellt att läcka ut en 10.0.0.0/24 adress
uanför det egna privata nätet (som 10.125.1.11-adressen i DHCP-paketet
ovan).

En logg från Wireshark med relevanta paket, borde visa dem var felet
finns.  Skulle tro att dhcp-servern som de kör har en IP-anslutet
gränssnitt till 10.0.0.0/8-nätet, förutom till det nät som du sitter
vid.  Så den felkonfigurerade dhcp-servern måste korrigeras för att få
det att fungera korrekt.
Tro att det blir lättare att få dem att förstå vari felet ligger om du
använder mer konventionella termer när du felanmäler det till dem.
En datafil med relevanta paket från Wireshark skulle i vart fall göra
det tydligare vad det är för problem de har.

> [...]
>
> nämligen från tidpunkten "renew" till "rebind". Ytterst störande.
>
> Den lösningen fungerade utmärkt i ett halvår, men nu ville jag
> sätta upp en nätsluss i Debian GNU/Linux och dessutom ville jag
> undvika denna nödlösning jag snickrade ihop i OpenBSD.
>
> Till saken hör väl att nätslussarna i OpenBSD och Debian GNU/Linux
> båda kör från varsitt CF-kort med anpassningar i system för att
> hålla ned skrivning till flashminnet så långt det går.

> Trångmålet är nog att Comhem är den enda operatör som når in i
> bostadsrättsföreningen, och att jag behöver adresshyran för

Gör som jag, använd ADSL i stället för ComHem som även finns i
bostadsrättsföreningen här.

Lycka till med ComHem och DHCP:n
Anders