Re: wireless USB NetGear MA111 v2

2008/7/16 Jorgen <jebbb@bredband.net>:
Hej
Jag har ett trådlöst usbkort som jag försöker få igång i Linux (helst i Debian Lenny).

output från lsusb:
Bus 001 Device 002: ID 0846:4230 NetGear, Inc. MA111 WiFi (v2)

Min fråga är.
Är det någon som fått MA111 att fungera i Linux?

Efter en snabb sökning så verkar det som om att det går att få igång kortet under linux. Dock är de flesta resultat från 2004. :-)

Det är konstigt att kortet inte fungerar under Ubuntu, en spontan tanke är ifall du har provat att ha nätverskortet inkopplat innan du startar datorn. Så att kortet är inkopplat under hela boot processen.
Borde iof inte gör någon större skillnad med tanke på plug and play, men prova kan man alltid.

Lite andra spontana tankar vad gäller att få kortet att fugnera under Debian är:
Har du installerat wlan tools/wlan-ng/wireless-tools eller vad nu paketet heter?
Testa att köra en modprobe atheros-ng också eller liknande ifall ditt wlan kort har det chipset.
Säger den module not found eller liknande blir det nog till att dra ner module-assitant installera lämpliga moduler.

Lycka till!
/Johan