Re: SV: debian installation

* mattias <mj@mattiasweb.net> [2007-12-20 12:48:36 +0100]:

> minns desvärre inte vilken felkod det var
> men ska ge mig på en nyinstallation imorgon om man nu vågar

Ja, låt inte ett litet GRUB-fel avskräcka din Debiankarriär ;-)

Du behöver oftast inte köra om hela installationen från början för att
lösa problemet.

Starta upp installationen och starta ett shell, mounta root- och
bootpartitionen samt chroot:a in i din Debianinstallation. Väl där inne
kan du i lugn och ro installera om GRUB (med grub-setup), alternativt
testa att byta ut det mot LILO istället.

Är latmasken framme kan det dock vara smidigare att helt enkelt bara
installera om alltihop. Skippa LVM om du inte har full koll på hur det
fungerar, utan skapa en bootpartition på ~25-50MB och en rootpartition
med resten av utrymmet.

Ett känt problem med GRUB är att det ännu inte har stöd för
bootpartitioner som ligger i en LVM-konfiguration, i alla fall under
vissa omständigheter.

LILO fixar detta umärkt!

Med vänlig hälsning
--
|_|O|_|
|_|_|O|  Kim Christensen
()  ascii ribbon campain - against html e-mail
/\  www.asciiribbon.org  - against proprietary attachments