alsa och jackd

Hej
Jag försöker förtvivlat att få igång ljud och midi på etch.
Samma burk har klarat det utmärkt på den tiden jag körde RH7.

Jag kommer så långt att jag kan starta jackd som root (fast helst vill jag köra som vanlig användare), men sen lyckas jag inte starta någon app (som tex ardour) som skall ansluta som klient.

Är det någon som haft framgång och kan tipsa om nödvändig manuell konfigurering?
Finns det en bra how-to någonstans?

/Bengt

Går det långsamt? Skaffa dig en snabbare bredbandsuppkoppling.
Sök och jämför hos Yahoo! Shopping.
http://shopping.yahoo.se/c-100015813-bredband.html?partnerId=96914325