Streaming filmer mm

Hej

Sitter och funderar på hur man skall göra för att använda en maskin i nätverket hemma där filmer finns sparade och som kan spelas upp på andra enheter i nätverket. Det är väl det som menas med att man streamar film?

Är öht lite förvirrad när det gäller "home theater" pc osv. vad jag skulle vilja är att filmer låg lagrade på en hårddisk i nätverket och att andra maskiner kan spela upp dessa filmer via nätverket men inte nödvändigtvis "ladda ner" filerna.

Är detta öht möjligt eller är jag bara totalt okunnig.

En ide jag har är att man t.ex lagrar kabel-tv program på en hårddisk och att dessa program sen kan kommas åt via nätverket.

Det här är bara lite lösa funderingar. Skulle gärna vilja få kontakt med personer som är intressard av detta och kanske ha lite diskurs via epost eller chat.

Tacksam för alla synpunkter och ideer