Re: WakeOnAlarm

Hej,

Moderkortet på min HTPC kräver åtminstone en ombootning efter att
WakeOnAlarm tiden i BIOS ändrats, annars vaknar inte datorn som den ska.
Kanske är ditt moderkort lika besvärligt ?
För att fixa detta rent praktiskt så har jag lagt till möjligheten att
starta en speciell "poweroff"-kärna (som bara stänger av datorn direkt)
i min bootmeny (lilo). Poweroff-kärnan (bzImage.2.4.20.poweroff) kommer
från reboot-tarbollen (reboot 2004-10-03) som finns att ladda ner via
hemsidan för nvram-wakeup: http://sourceforge.net/projects/nvram-wakeup
Jag har konfigurerat lilo så att poweroff-kärnan har "label=Poweroff",
sedan stänger man av datorn med:
%>/sbin/lilo -R Poweroff
%>reboot
istället för:
%>shutdown -h -P now
På så sätt för man en extra ombootning utan att WakeOnAlarm tiden
ändras, och sedan stängs datorn av.

mvh
Hans Öfverbeck