Re: mounta ntfs disk

2007-09-26 Magnus Borefur wrote:

Hej!
>Jag har precis installerat Debian 4.0 adm64 och tänkte hämta över lite
>filer från en NTFS disk. Vilket program rekomenderas för att jag ska
>kunna läsa från den?
>Finns det något debian forum man inte behöver registrera sig på för att
>söka i?
>
>MVH
>Magnus Borefur
>

>--

Du behöver inget speciellt program, det du behöver är att stöd för ntfs finns inkompilerat i kernel'n, eller att den finns tillgänlig som modul.

Jag har följade rad i /etc/fstab
/dev/hda1       /mnt/ntsys      ntfs    noauto          0       0

Det gör att jag som root kan montera partionen med komandot mount /mnt/ntsys

Prova att som root skriva 'mount /dev/hda1 /mnt/tmp'
Byt ut hda1 mot den partion som du skall läsa från, /mnt/tmp skall bytas ut mot en katalog som finns.

/pow

-- If this (Superbowl) is the ultimate game, why are they playing it again next year? -Duane Thomas 1972 Superbowl VI