Xorg nv GeForce 7300 GS och dual head med separata skrivbord

Hej,

Jag har fått tag i ett MSI NX7300GS-kort för att kunna köra dubbla
skärmar, men jag får det inte att fungera med den öppna nv-drivrutinen.
Jag kan få upp ett enda skrivbord gemensamt för de två monitorerna -
ganska värdelöst, maximerade fönster är oanvändbara, dialogrutor blir
delade mitt i och jag får inte separata virtuella skrivbord för varje
skärm. Jag vill istället ha två separata skrivbord, en för respektive
skärm. Någon som har fått detta att funka med nv-drivrutinen?

Jag vill av princip inte köra nvidias slutna drivrutin - ja, jag vet
att funktionaliteten fungerar med den. =(

Om jag inte får det att fungera, kan någon rekommendera ett annat
kort som stödjer dual head med separata skrivbord. Jag bryr mig inte om
3D, får jag upp två skrivbord i 2D 1280x1024 så är jag nöjd, dvs 256 MB
minne borde vara rikligt. Fysiska gränssnitt är PCI-X 1x och 16x, samt
vanliga PCI-platser förstås. Naturligtvis vill jag ha ett kort som
fungerar med öppna drivrutiner isåfall.

Tack på förhand.

--
Fredrik Jonson