Re: ISO-8859-1 -> UTF-8?

lördag 16 december 2006 16:45 skrev Mikael Magnusson:
> Enligt Wikipedia blev Microsoft Windows NT 3.1 det första
> operativsystemet att stödja Unicode när det lanserades i mars 1993, över
> 13 år sedan. Så Microsoft är en föregångar i det här fallet.

"Stöd för", javisst, men vi avser nog också kodningen av alldeles vanliga
textfiler som åtminsone för mej syns vara i antingen (fixt)
enkel(dubbel)bytesystem eller (dynamiskt) multibytesystem och det är så
jobbigt att blanda ... Finns det automatiska mekanismer för "enklare"
editorer än Emacs som inte alla ännu hunnit fram till? Kate, t.ex. kräver
påpasslig manuell bevakning/konvertering med anpassning till vilken dator som
man för tillfället sparar till och det orkar i varje fall inte jag i längden!

Tore

--
Tore Ericsson, Tväråmark  http://tores.se