SV: Hur skall programtexter sparas på en servermaskin?

--- Daniel Nylander <info@danielnylander.se> skrev:

> av
>
> Var lagrar du den?
>
> Kompilerade gettext-filer (mo-filer) läggs oftast
> under katalogen
> /usr/share/locale/sv/LC_MESSAGES/ (inte alltid men
> nästan 100%)

  Jag hämtar min gettext-fil 'pikdev.mo' i just en
  sådan katalog på mitt egen debiansystem, men nu
  tänkte jag publicera denna mo-fil på en hemsida
  jag har hos comhem. Jag har ursprungligen byggt
  den med kbabel och msgfmt och nyttjar den själv.
  Nu tänkte jag någon att någon annan kanske önskar
  den som erättning för den franska eller engelska.
    Filen kan utan vidare krångel
  läggas upp med ftp-tjänsten, men såväl Mozilla
  som Firefox och Konqueror vägrar att hämta filen
  trots att den bevisligen finns på rätt ställe.
  När jag torrsimmar hela förfarande hemma på min
  maskin går allt vägen, så nu börjar jag undra om
  kommersiella serversystem har inskränkningar på
  filtyper av säkerhetsskäl. Strängt taget är det
  inte ett linux-problem, utan kanske unix-problem.
     Vore det bättre att lägga ut den okompilerade
  po-filen i stället? Vågar man förutsätta att alla
  vet hur den kompileras till "körbar" form, eller
  skulle det räcka att skriva in anvisninger på det
  ställe där man väljer att offentliggöra översätt-
  ningsorginalet?

          Hälsning    Mats E Andersson