En programmeringsövning orsakad av xml

  Bästa debianiter!

  Låt mig föreslå en utmaning i programmering för
allas
vår fortbildning. Ju fler metoder eller språk som
kommer till nytta, desto bättre utdelning:

Målsättningen är att av en förenklad fältlista åstad-
komma xml-poster enligt en xml-mall. Denna fältlista
skall bestå av rader enligt

  text|text|text|text|....

där tecknen <>/ måste tillåtas för att uppnå

  abb<sidoform>dkk</sidoform>|  jj ss |fkkrl.

Å andra sidan skall xml-mallen byggas upp som

   <lager avd="$2">
      </vara>
   </lager>

där $nn anger vilket fält i inmatningsraden som
skall in på denna plats. Det är viktigt att både
inmatning och xml-mall skall kunna innehålla god-
tyckliga mellanslag utan att dessa fördärvas.
Ett fördel vore om lodstrecket i inmatningen
kan förändras allt efter eget tycke.
  Efter viss möda skrev jag samman en bash-snutt
med hjälp av 'sed' och 'eval' för att åstadkomma
min lösning. Jag vill inte fördärva Ert nöje, så
jag håller inne med min bash-fil intill dess att
någon nappar på utmaningen.

           Väl mött i kampen

                Mats Erik Andersson