Re: åäö locales

Ja det är ett mörker med locale-inställningar och besläktat för den som inte vet så mycket om sådant (jag också till exempel). Det enda jag kan rekommendera för att slippa sådana där problem är att ominstallera Debian från början helt UTF-8-fritt (det jag till sist gjorde), det vill säga genom att välja ISO-8859-1 i alla lägen (se vidare min tidigare kommentar i listan: "svar" på "Locale-problem i aptitude"). Om någon annan vill ge bättre råd i saken vill jag gärna se dem, eftersom UTF-8 troligtvis blir den framtida standarden (det är redan Debians default).

Jag har inte heller erfarit att valet ISO-8859-1 ger särskilt stora problem vid användning av program som använder UTF-8 för intern representation av text. Så kör jag t.ex. Samba-applikationer utan bekymmer fastän jag tror att Samba använder UTF-8 för lagring av text i sina tabeller.

Kommentera gärna det här du som vet mer om UTF-8, med mera!

Tore

P.S. Min locale.gen ser ut så här:

[~]$ cat /etc/locale.gen

#en_US ISO-8859-1