Re: disabling usb

> Hej,
>
> Jag har tagit en gammal dator och skapat någon slags kiosk system på den
> med automatisk påloggning av en viss user som kör firefox.
> (debian sarge: 2.6.8-2-386 kernel)
>
> Jag skulle vilja snabba upp boot-processen och ta bort probing av USB
> enheter helt och hållet. Datorn har visserligen USB portar men kommer
> inte att använda dem.
>
> Eftersom jag inte har scsi, firewire, pcmcia ... heller, tänkte jag ta
> bort paketet hotplug. Det verkar enklare än att strula med hotplug
> konfigurationen.

> [...]

Korta svaret: Ja.

Långa svaret:

1 Debians kärnor använder initrd för att ladda en massa moduler vid boot.
2 Dessutom kan ytterligare moduler laddas av hotplug, udev eller liknande.
3 Du behöver inte göra autoinloggning, det är bara att starta de
  program du vill använda vid boot.
4 Har du tur kan du skippa bioset, se http://www.linuxbios.org/
  för detaljer.

============
1, När man installerar kärnan kommer mkinitrd att skapa en initrd som är
avpassad för den aktuella maskinen. Hur den gör ställs in i filen
/etc/mkinitrd/mkinitrd.conf. Oftast står där att "de flesta" moduler
ska laddas under initrdfasen:

 $ grep MODULES mkinitrd/mkinitrd.conf
 MODULES=most
 $

Ändra det till MODULES=dep för att inte få med ev. onödiga moduler vid
installation av nya kärnor som använder initrd. Det är paketet
initrd-tools som innehåller initrd-verktygen för debians std.kärnor.

De är möjligt att en
 # dpkg-reconfigure <din kärna>
fixar till en ny mindre initrd.

Om du vill slippa initrdfasen, kan du kompilera en egen kärna.
Installera fakeroot, kernel-package och ladda ner lämplig kärn-src.
Packa upp, kör menuconfig el.likn. och sedan
 $ fakeroot make-kpkg --append-to-version -akka-1 kernel_image
så kan du installera din nya kärn.deb med:
 # dpkg -i ../kernel-image-2.6.12.1-akka-1_10.00.Custom_i386.deb
el.likn.

/etc/kernel-img.conf påverkar också installationen av en kärna.
Se dess mansida för detaljer, speciellt om man gör egna kärnor kan det
vara aktuellt att justera.

============
2, ja, tag bort hotplug och allt i /etc/rc{S,2}.d katalogerna som du
inte behöver. Om du behöver vissa moduler, skriv in dem i /etc/modules
så laddas de vi boot.

Titta i inittab för att se vilken rc<x>.d katalog som du ska ändra i:
 # grep initdef /etc/inittab
 id:3:initdefault:
rc3.d för mig. Om du tröttnat på sysv-rc med alla sina länkar i rc<x>.d
kataloger kan du prova file-rc paketet istället och göra motsvarande
ändringar i /etc/runlevel.conf.

============
3, T.ex.

Ändra till:
 # grep allow /etc/X11/Xwrapper.config
 allowed_users=anybody

och kör någonting i stil med:
 su - user -c '
  X &
  pid=$!
  sleep 10 # to let X get up
  export DISPLAY=:0.0
  firefox
  kill $pid
 '
vid boot så slipper fönsterhanteraren. Du kanske också vill lägga till
 Option "DontZap"  "true"
o.likn. i xorg.conf för att göra systemet "dummare".

Hälsningar,
/Karl

Karl Hammar                    Aspö Data               karl@aspodata.se
Lilla Aspö 2340                                                 Nätverk
S-742 94 Östhammar            0173 140 57            Datorer/Utrustning
Sverige                      070 511 97 84        Linux/Unix konsulting