Konqueror 3.5

Debianer/KDEaner (Debianiter/KDEiter) med flera:

Som så många andra använder jag Firefox som standardwebbläsare, och har
hittills inte använt Konqueror för webben. Nu är det kanske dags att jämföra
KQ med FF i och med KQ version 3.5 som lär ska vara ganska 'mogen', tänkte
jag, men fann att länkar i KQ öppnas med FF -- uppenbarligen därför att jag
ställt in FF som standardöppnare för html-filer med KQ-filhanteraren i min
Debian Etch/KDE3.5.

Om jag kör FF öppnas länkar med FF.
Om jag kör Opera öppnas länkar med Opera.
Om jag kör KQ(webb) öppnas länkar med FF (känns fel!)

Kan man ordna så att länkar i KQ(webb) öppnas med KQ utan att ställa om
standardinställningarna för html-filer? (jag förstår att det inte är ett helt
enkelt problem eftersom KQ-filhanteraren är central i KDE, det här verkar
besläktat med MSWin-IE-problematiken...?). Ett sätt att länka KQ från KQ är
med mittenmusknappen, men då öppnas alltid nytt fönster eller ny flik, och
det håller inte i längden.

Nåväl, något har jag kunnat jämföra. En sak som jag verkligen uppskattar i FF
är den utmärkta bokmärkeshanteringen i sidopanelen som snabbt visas/döljs med
ctrl-B. Jag har inte hittat någon annan browser med denna enkelt snabba
funktion (som kanske är mindre viktig om man har större bildskärm än min),
men KQ närmar sig: Sidopanelväxling med F9 är nästan likadan, men tyvärr
stängs också öppnade träd när panelen döljs -- bokmärkesträdutseendet ska
givetvis sparas trots att man stänger visningen (ja, ska sparas även när KQ
stängs!). Det blir snart tio gånger mer musklickande i KQ än i FF för att
återse ett bokmärke o.s.v.

Reflexion: En trend nuförtiden är väl att man ofta kan UTFÖRA alla
väsentligheter oavsett programvara, men det kan vara stor skillnad HUR man
gör det (sådana detaljer och möjliga förbättringar diskuteras i en KDE-grupp,
om jag minns rätt, har tappat referensen; _de_ borde jämföra FF och KQ i det
avseendet). Småsaker kan tyckas, men detaljerna summeras till helheten.

Någon som kan/vill kommentera detta?

--
Tore Ericsson, Tväråmark  http://web.telia.com/~u90902066/