Re: Problem med mailserver (skicka mail)

Hej igen,

Har äntligen löst problemet med lite mer googlande och lekande på
arbetstid =)
Att fixa till så man kan logga in och läsa mailen via IMAP/SSL var inga
större bekymmer så jag kom in på servern utan ett verifierat certifikat
i telefonen.
Att skicka mail var lite jobbigare.
Hade missat att köra Exim med SSL stöd så jag uppgraderade till Exim4
och startade den på rätt port.
Hur man konfiguerar Exim4 för SSL är väldigt enkelt och info'n hittar
man lätt på en sökning med google.
Att få sin SonyEricsson telefon att fungera med servern var lite
jobbigare....
Info på hur man skall göra certifikatet för/till telefonen på servern
var också relativ lätt å hitta med google. Telefonen vill tydligen ha
certifikatet i ett visst format vilket blir merarbete.
Tog ett tag för mig att göra rätt med att skapa certifikaten bara å få
det rätt   =)
När man vill få över certifikatet till telefonen så går detta INTE med
USB kabeln tyvärr och som otur är har jag ingen Bluetooth till datorn
men hade en IR motagare *pust*
Man kopplar upp sig med Bluetooth eller IR och skickar bara iväg
certifikatet till telefonen och man svarar mer eller mindre bara OK på
att telefonen skall spara det.... Sedan måste man tydligen även döpa
kontonamnet etc i telefonen på mailen till domännamnet som mailservern
heter och körs på... dumt!

Sedan e allt frid och fröjd...

Tack för era svar!

> [...]

>läsa sin mail i mobilen nyttjandes IMAP-SSL.

>mvh

>Jo det gick det har jag för mig men jag labbade inte speciellt mkt med
>det alls då jag tröttnade :)

>GÃr det inte att lÃgga till egna godkÃnda rotcertifikat? Detta vore ju
>riktigt dÃligt i sà fall...

>Min SonyEricsson K700i ger dock ett ordentligt felmeddelande nÃr den
tar
>emot ett icke godkÃnt certifikat frÃn IMAP-server (och vÃgrar ansluta).
>Ãven serverns logg borde i detta fall ge ett mer begripligt
felmeddelande.