Slö server?

Hej!
Jag har ett skumt problem som jag skulle behöva lite hjälp att felsöka/komma till rätta med.

Min maskin kör testing (etch), och den är väldigt slö. En ps aux avslöjar inte någon överdriven cpu-användning, och visst, minnesanvändningen är hög, men inget swap-minne används. Det är en sak till som verkligen tyder på att något fuffens är på gång. Se nedanstående urklipp:

server001:/var/log# date
Mon May 15 06:40:20 CEST 2006
server001:/var/log# date
Mon May 15 06:40:22 CEST 2006
server001:/var/log# date
Mon May 15 06:40:24 CEST 2006
server001:/var/log# date
Mon May 15 06:40:20 CEST 2006

Klockan tickar fram några sekunder och sedan så går den tillbaka.

Inbillar mig att detta började inträffa i samband med att jag installerade linux-image-2.6.15, innan körde jag en egenkompilerad 2.6.8-kärna.

Startar jag om maskinen så fungerar den bra ett litet tag, sen blir den slöare och slöare. Jag har testat att döda så många processer som jag bara vågar, men det har inte hjälpt.

Tacksam för lite felsökningstips/hjälp.

M.v.h
Kim Sunesson