[Lite OT] FreeNX och Debian

Hej allihopa!

För att komma bort från suset i mitt rum har jag flyttat alla (nåja,
bägge) stationära datorer till ett serverrum. För att kunna jobba som
vanligt behöver jag dock kunna jobba med det vanliga "skrivbordet" på
dessa datorer, vilket nu fungerar (mycket tack vare Fvwm). Jag har
prövat tre lösningar:

1. VNC - För långsamt till vanliga konsollapplikationer
2. vanlig X + Xnest - Fungerar bra på jobbet men är för långsamt att
   jobba med hemifrån.
3. FreeNX - Fungerar alldeles utmärkt

Problemet jag har med NX är bara att jag inte lyckats få någon av de
fria klienterna [1] att fungera än (NoMachines NX-klient känns
"overkill"). Jag vill bara ha en enkel kommandoradsapplikation, är det
någon som fått nxtunnel eller nxshell att fungera i Debian/Sarge?

// Simon
[1] http://openfacts.berlios.de/index-en.phtml?title=FreeNX_FAQ/Clients