Re: Vim error

Torbjörn Svensson wrote:

Helgi Örn Helgason wrote:
Hej!
En nyinstallation av stable där Vim hasplar ur sig felmeddelanden som
jag undrar om någon känner igen och i så fall hur man gör åt dem. Först
detta:

Fel upptäcktes vid bearbetning av /usr/share/vim/vimrc:
rad   58:
E91: 'shell' flagga är tom
E484: Kan inte öppna fil /tmp/v235766/0

Har du rättgheter att spara saker på /tmp som den användaren?
Och sedan detta när jag avslutar:

E138: Kan inte skriva viminfo-fil $HOME/.viminfo!

Låter som rättighetsproblem, kolla hur de serur för ~/.vim*

Enligt bugreport:
har jag lagt till:
Defaults env_reset, env_check = HOME
i min /etc/visudo och det verkar hjälpa åtminstone när det gäller
.viminfo som sudo.

 men när jag öppnar vim som användare får jag fortfarande:
Fel upptäcktes vid bearbetning av /usr/share/vim/vimrc:
rad   58:
E91: 'shell' flagga är tom
E484: Kan inte öppna fil /tmp/v270080/0
Tryck RETUR eller skriv kommando för att fortsätta

/HÖ