Re: ctrl+alt+esc fungerar inte i min kde

> Jag har ofte problemer med at programmer "fryser", och i så fall vill jag,
> at
> kunne "kille" programmet genast.
>
> Någon som vet, hur man får ctrl+alt+esc funktionen til at fungere i kde.
> Jag har haft den tidigare.
>
> ctrl+alt+esc är samme sak som xkill (man xkill), men tycker at denna snabb
> tast funktionern är lättare.

Kan tyvärr inte svara på detta, då jag ej använder KDE...

> Jag tycker at jag ofta har problemer med programmer som "fryser"/står och
> arbetar, i debian!!!  :-(
>
> Andre som har samme problem, och som vet varför??

Det _kan_ vara namnuppslagningar som ger dig problem.
D.v.s. det applikationen som hänger egentligen försöker göra är att få
resolvern att prata med en namnserver för att slå upp ett externt (eller
internt hostnamn). Resolverns konfigurering hittar du i /etc/resolv.conf.

Jag vet inte hur din datormiljö ser ut, men säg att du i /etc/resolv.conf
pekat ut din isp;s officiella namnserver/namnservrar, men att din dator av
någon anledning inte kan nå denna/dessa, exempelvis för att nätet är nere
eller du har någon form av inlogging mot din isp.

Applikationen kommer då att hänga i 3*20 sekunder per listad namnserver.

_OM_ det är detta som är problemet löser du det lättast genom att
undersöka andra sätt att sätta namnserverentryna. (Exempelvis kanske isp;n
kör dhcp? isådana fall borde paketen resolvconf + dhcp-client (sp?)
hjälpa.)

Endra alternativ är att undersöka syntaxen i /etc/network/interfaces.
(Manualsidan för denna heter interfaces, men den är lite klen. Tror det
står mer här:
http://www.debian-administration.org/articles/254
)
Den har ändrats och uppgraderats lite vartefter i debian, och jag vet inte
vilken release du kör, men i senare versioner har du möjlighet att sätta
namnserverlistan med optionen 'dns-nameservers', och mao inte konfigurera
upp en söklista förrän du har ditt nätverksinterface uppe.

Du kan testa om det är det här som är problemet genom i det tillfälle då
du har hängande applikationer prova att pinga en extern dator, exempelvis
en extern webserver?

Mvh Tobbe