Re: Svensk dovrak layout för tangentborted

On Thu, Aug 24, 2006 at 01:05:33PM +0200, Ivar Alm wrote:
> Kan man, på ett enkelt inte allt för dyrt sätt, få tag på
> dvorak-tangentbord? Känner inte för att måla om mitt eget qwerty.
> //I

Det har funnits ett svenskt dvorak-tangentbord förr men inte
längre. Amerikanska lär nog gå att få tag i. Tipset med att
flytta tangenterna är nog billigast. Då är man dock begränsad
till varianter som har samma uppsättning tecken på varje knapp
som den normala svenska (min variant fungerar nog ej då men det
finns ju andra).

Om man normalt skriver utan att titta på knapparna så räcker det
med ett par timmars hårdträning för att memorera nya positioner.
Tittar man på knapparna är det nog värre.

Jag själv har aldrig behövt flytta omkring saker. Jag tittar på
skärmen eller på något annat medan jag skriver. Det går snabbast
att skriva om man inte tittar på tangentbordet eller skärmen. Om
jag tittar på skärmen får min hjärna fullt upp med att bekräfta
att det jag skriver verkligen är det som syns på skärmen. Det
blir en slags återkopplingsloop som gör det långsammare.
Snabbast: skriv ett par meningar medan du tittar ut genom
fönstret. Läs därefter igenom det du skrivet. Detta gäller nog
även qwerty misstänker jag. Jag undrar om blinda skriver
snabbare?

/Thomas L