SV: USB-problem (2)

Tack för hjälpen!

Efter installation av kernel 2.4.8-16 vaknade USB till liv ordentligt. När
dessutom CUPS-paketet kom på plats konfigurerades skrivaren automatiskt och
kunde användas från OpenOffice.

Även USB-minnet fungerar nu prickfritt.

Det är bara modemet som systemet inte vill kännas vid. Jag har installerat
"Hotplug"-paketet men det verkar som det redan var på plats. Dessutom är jag
nästan alltid inloggag som "root" :-( så det spelar kanske ingen roll. Jag
följer iofs dokumentationen från tillverkaren vid installation av
drivrutinen men kanske är det något som saknas i konfigureringen. Det finns
inget i Debian som motsvarar "Kontrollpanelen" i Windows så att man kan se
om modemet över huvud taget har upptäckts?

Jag ska testa och installera om modemet nu när den nya kärnan är på plats.
Kanske går det bättre då.

Peter Sarge

> 1. Modem SmartUSB56:
> Jag har hittat en drivrutin som går bra att kompilera men när man kör
> ?Make-install? får jag felmeddelandet ?No such rule?. Betyder det att
> kärnan inte hittas, att det är fel kärna eller att det är felaktig
> drivrutin. För övrigt reagerar inte systemet alls på modemet.

Det betyder nog att installationen inte är automatiserad, konstigt nog.
Följer det inte med någon dokumentation?

> Jag har installerat en lpr-drivrutin utan problem men systemet
> reagerar över huvud taget inte på några printkommandon. Och någon
> skrivare att installera till OpenOffice upptäcks inte av systemet.
> Brother tillhandahåller också en drivrutin som kallas CUPS. Är det
> något som måste läggas till lpr-versionen?

Du måste nog installera CUPS för att använda CUPS-drivrutinen. Paketet
heter cupsys. CUPS är ett alternativ till lpr.

> Systemet är Sarge, stable (kärna 2.4) och datorn en Pentium 4, 2.4
> MHz.

Det går kanske bättre med 2.6.8? Den finns väl till Sarge? 2.4 är ganska
gammal.

--
Vincent Lönngren <vincent.lonngren.759@student.lu.se>