USB-problem (2)

Hej!

(Lite oklart om mitt första mail gick iväg – sänder en kopia.)

Jag har problem att få igång USB-ansluten utrustning. I första hand gäller det ett modem och en skrivare.

1. Modem SmartUSB56:

Jag har hittat en drivrutin som går bra att kompilera men när man kör ”Make-install” får jag felmeddelandet ”No such rule”. Betyder det att kärnan inte hittas, att det är fel kärna eller att det är felaktig drivrutin. För övrigt reagerar inte systemet alls på modemet.

2. Laserskrivare Brother HL-2040:

Jag har installerat en lpr-drivrutin utan problem men systemet reagerar över huvud taget inte på några printkommandon. Och någon skrivare att installera till OpenOffice upptäcks inte av systemet. Brother tillhandahåller också en drivrutin som kallas CUPS. Är det något som måste läggas till lpr-versionen?

Finns det något enkelt sätt/konfigurationsfil att kontrollera att USB fungerar och är installerat korrekt? Under Windows låter det ”klonk-klonk” om man sätterin/drar ur en USB-kabel, under Linux händer ingenting. När systemet startas dyker det upp en hel del (fel-)meddelande om USB. ”Device already loaded”, ”could not configure lp0” o.s.v. Jag har både en USB-hub 1.1 (modemet) och en 2.0 (skrivaren).

Systemet är Sarge, stable (kärna 2.4) och datorn en Pentium 4, 2.4 MHz.

USB fungerar bra under Windows ska jag väl tillägga.

Tacksam för lite idéer, Peter Sarge