Re: Hårdvarustöd (särskilt grafikkort)

Simon Kagstrom skrev:
> [...]
> namn funderar jag också på Ubuntu), och eftersom det är första gången
> på många år är jag dåligt uppdaterad i hårdvarudjungeln. Det jag
> funderar på är något bareboneaktigt för att koppla till teven och köra
> MythTV på. Hur som helst.
>
> Jag vill kunna köra mitt system helt med fri mjukvara - särskilt fria
> drivrutiner, och det är lite knepigt att ta reda på vad som stödjs och
> inte stödjs för olika chipset/grafikkort. Grafikkortets 3D-stöd är
> ganska oviktigt för mig, men det är väldigt viktigt att TV-ut fungerar
> bra. I övrigt ska förstås ljudet, nätverkskort osv fungera.

Om du bara skall använda TVn som monitor så kan du kanske klara dig helt
utan ett vanligt grafikkort. Om du skall kunna spela in TV-program så
behöver du ett TV-grabber kort, och åtminstone ett av dessa "Hauppauge
pvr350" har stöd för TV-ut med hårdvaruavkodning av mpeg2. Fria
drivrutiner finns på www.ivtvdriver.org, observera att kortet är för
analog TV. En brasklapp: jag vet inte hur bra bildkvalitet TV-utgången
på ett pvr350 ger.

> Så, till frågorna: Vet någon här hur det är med fritt stöd för
>
> - Intel 915-chipsettet (min laptop har 855GM och det fungerar iaf bra,
>   även om den saknar tv-ut).
>
> - Via(?)s K8M800 och VT8237R-chipset (används för en del AMD-stystem,
>   typ [1])
>
> - Nvidias grafikkort. Går det att köpa ett *nytt* grafikkort (billigt
>   är OK) med stöd från fria drivrutiner (och tv-ut)

Jag köpte ett Nvidia GF5200 (GAINWARD-5667) till mitt MythTV-system, men
blev grymt besviken av bildkvaliteten på TV-ut (med de icke-fria
drivrutinerna, jag tror inte ens det gick att få TV-ut med de fria). Det
bör dock nämnas att kortet ger TV-ut i S-video, men min TV är så gammal
att den inte accepterar S-video in (nej inte ens via SCART-kontakten) så
jag fick använda den med grafikkortet medföljande S-video->kompositvideo
adaptern. Detta inverkar naturligtvis negativt på bildkvaliteten, men så
dålig som den var så tror jag inte att det är hela förklaringen.

> - ATIs grafikkort. Samma fråga som i Nvidia-fallet.

Har du läst http://www.realh.ukfsn.org/linux_tv_howto/ ?

mvh Hans Öfverbeck