Re: Real audio, skärmupplösning mm

On Sun, Dec 04, 2005 at 14:42 CET,
	 Per-Erik Marklund <perma016@student.liu.se> wrote:
> Hej!

Hejsan,

> Några frågor från en nybörjare:
>
> 1 )Jag vill kunna lyssna på Sveriges Radios webradio. För att göra det
> behövs antingen realaudio eller windows media player.
>
> a) Jag har nu laddat hem realaudio från realaudio.com, men undrar hur
> jag lämpligast gör för att installera programmet? Går det att koppla en
> mapp till aptitude, att lägga in en sökväg i apt-sourcelist och fixa det
> den vägen? Eller kan man installera programmet med hjälp av ett
> linux-kommando i terminalläge?
>
> b) Finns det andra alternativa Ja, program som klarar av denna form av
> streaming media?

Jag har använt gxine för att lyssna på SRs WMA-ström. Nu behöver du inte
låsa dig vid gxine, valfri xine-baserad spelare ska fungera. Kör du KDE
kan kaffeine vara ett laternativ. Andra alternativ är amrok och xine-ui.

mvh
| Johan Björklund <the@whero.net> http://whero.net/         |
|  PGP = 813B 014F C0FA B56C FA70  31DC 1C11 3A20 B02B C881 |