Egna paket och beroenden

Hej!

För ett projekt jag håller på med har jag byggt paket av den
licensierade versionen av Qt samt paket av mjukvaran jag utvecklat.

Mitt problem är nu att qt-paketen är i konflikt med de qt3 paket som är
installerade på systemet, bla libqt3c102-mt.
Jag har satt i control-filen att mina paket ersätter de qt3 paket som är
i konflikt men när jag installerar dem så vill apt avinstallera alla
paket som beror på de gamla qt3 paketen.

Någon här som vet ett bra sätt att lösa detta på?
Jag har testat med Replaces: i control-filen men det har inte hjälpt.

/Sebastian