Utskrift

Har idag försökt få igång en Canon BJC-240 skrivare.
Gick in i dselect och valde foomatic-db-gimp-print. Fick då även installerat CUPS mm, se nedan.

Nu har jag lyckats skriva ut 2 png-bilder ifrån gimp. Men när jag skriver ut testsidor för skrivaren ifrån CUPS lokala server kommer det bara postscript på papperet.

Jag lade in en PPD-fil för Canon-BJC-200 från linuxprinting.org [1].
Den placerade jag i /usr/share/cups/model/ mappen och fixade rättigheterna.
Sedan startar jag om /etc/init.d/cupsys demonen.
Bara postscrpt ändå :(

Detta installerades:
----------------------
cupsys cupsys-bsd cupsys-client foomatic-db foomatic-db-engine
foomatic-db-gimp-print foomatic-filters ijsgimpprint libcupsimage2
libcupsys2-gnutls10 libijs-0.35 libslp1 psutils wdiff

Efter uppackning kommer 42,8MB ytterligare diskutrymme användas.

Jag tycker det är tråkigt att behöva förbruka 43MB på att få igång skrivaren. Är det något jag kan strunta i, men ändå ha ett fungerande system?

lsmod|grep lp
lp                     12100  0
parport                37448  2 lp,parport_pc

[1] http://www.linuxprinting.org/show_printer.cgi?recnum=Canon-BJC-240