Re: Off-topic om WLAN-utrustning

On Tue, Jun 14, 2005 at 12:19:01PM +0200, Jostein Martinsen Jones wrote:

> Skall man lita på detta och packa upp en plomberad 3Com kartong o prova?
> Risken är ju att det inte fungerar, och att jag inte kan returnerna varan.

Om du köper den trådlösa routern så har den säkert inbyggd brandvägg
också. Det har antagligen inte AP:n, i alla fall inga "rena" AP jag
har stött på. Det är väl att jämföra med att koppla in en switch
direkt till nätet och dra kablar till datorerna; du sitter direkt på
stadsnätet och har inget skydd vilket jag tycker verkar lite onödigt.

Jag skulle satsa på den trådlösa router som du redan har
rekommenderats av en tidigare postare. Ett alternativ är väl att sätta
upp en dator av något slag som brandvägg. Men vill man inte pilla så
mkt utan bara ha något som funkar direkt så är det nog inget att ge
sig in på.

> antenner som är löstagbara. Jag är ganska orolig för spegeldörrarna,
> tror de dämpar signalen. Linksys-routern var ju inte så fin att ha i
> vardagsrummet så en liten extern antenn skulle sitta fint.

Tror inte du behöver oroa dig eg, körde min laptop nere i min
tvättstuga 4,5 våningar ner i ett hus av armerad betong. Det gick inte
fort iofs, men det gick. Detta med en enkel billig AP och ett
3Com-kort och dess inbyggda antenn. Oroa dig mer över att dina grannar
kör på din AP om du inte säkrar den. ;-)

--
.oO laban@krakpot.net Oo.