Re: Off-topic om WLAN-utrustning

On 2005-06-14, 11:06, kringla wrote:

> Saken är den att jag ska koppla 2 st bärbara datorer med pc-card [1] mot ett
> stadsnät.  I huset sitter ett nätverksuttag (RJ-45 i en garderob, bakom en
> stor spegel) som är kopplat till stadsnätet.  Till det uttaget skall jag
> koppla någon låda med antenner för att få trådlöst nätverk.
>
> Jag har en accesspunkt från 3Com [2] redan, men kan skicka tillbaka den för
> att få pengarna tillbaka och köpa en router istället om jag vill.
>
> Saken är den att jag undrar om accesspunkten går att använda till detta?
> Den har ingen DHCP-server (såklart) men DHCP-stöd, så jag undrar hur det
> [...]

Jag har sjalv en liknande uppsattning (med tva laptop:ar), och till den
anvander jag en Linksys WRT54G accesspunkt/router. Se t ex

http://dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010066055

Det ar en MIPS-baserad burk som kor Linux (jepp, det var anledningen till att
jag valde just den!) och har en DHCP-server och ett enkelt webbgranssnitt for
konfiguration. Det gar ocksa att koppla in fyra stycken TP-kablar om man har
stationara datorer.

Det gar att stalla in en del halvavancerade saker i webbgranssnittet, t ex
prioritering av trafik (den ar kopplad till ett ADSL-modem med ganska langsam
koppling utat, och da ar det trevligt att kunna prioritera SSH) mm.

Nu later det kanske som reklam for Linksys, men jag ar valdigt nojd med det
700-kronorskopet.

// Simon