Re: Enkelt scriptspråk för att prosessa text?

Tjena,

Inte för mig då det gäller att parsa loggfiler, finna mönster, vidta åtgärd beroende på fynd.

Jag försöker hitta ett scriptspråk som jag kan använda till det mesta, och jag verkar ha två val Python eller perl.

även php funkar fint.

? php fungerar utmärkt för det. har dock inte testat prestanda riktigt, men som Ulf H. säger kan man använda det som vde andra språken oxå. Fördelen med php är att om du skall lära dig en syntax (vilket är för lite;-) så har du stor glädje av php.

Vill du bygga snygga x-grännsnitt kan du ju även köra tcl/tk.

Oavsett vilket språk du än väljer kan du lösa dina uppgifter på liknande sätt. Dvs parsaloggfiler, bygga webb osv osv. Den stora fördelen med Perl är att det redan fins så mycket så det är som ett jättestort smörgåsbord att låta sig inspireras sig av och så finns ju även den suvveräna CPAN. Men skall du göra helt vanliga saker kan du välja vilket som.

Perl, funkar alltid överallt och används väldigt mycket. Jag har tom. sett ett stort finansiellt system byggt i perl som leverarear realtidsinfo till de största bankerna.

Python, snyggt välstrukturerat språk som även trivs väldigt bra ihop med vxwindows och kan därmed göra programmen helt portabla,

PHP, enkel snygg och trevlig syntax och fungerar väldigt fint med Webben, som även de andra också gör;-)

TCl/Tk , har jag haft lite svårare att ta till mig men använde det för att bygga GUI till unix och OpenView och andra saker (enkelt sätt att få till snygga fönster utan att koda X. men fungerar alldeles utmärkt att använda till vanlig loggparsning osv.

Det är som att välja mellan blåbär, smultron, björnbär, och hjorton... Uagh vilken dålig jämförelse men ändå.

Joakim Nordberg