Re: delvis offtopic ang vpn

Thomas Nyman wrote:
2005-03-22 kl. 22.39 skrev Joakim Nordberg:
Thomas Nyman wrote:

Jag kör en debian server. Har nyss också skaffat en linkyss router som stödjer vpn tunnlar.

Hur stödjer den tunnlar? Har den egen vpn eller är det bara passthrough?

Jag tror den har egen vpn även om jag är lite osäker på hur man ser det. Men vad jag läst så sker vpn kontrollen i routern, dvs den släpper inte igenom paketen okontrollerat.

Hmmm.... Jag tycker faktiskt att din sista mening motsäger sig själv. Antingen sker VPN kontrollen i routern ELLER så släpper den igenom VPN-relaterade paket.

För att vi ska kunna hjälpa dej behöver du tala om VILKEN Linksys router du skaffat. Det vore bra om du, gärna ordagrant, också talar om för oss vad manualen säger om VPN. I nuläget har vi bara dina ord att gå på, och dom är tyvärr lite luddiga... ;-) (Menar inget illa. Frågar man inte, lär man sig inte.)

Dom "magiska orden" du ska hålla utkik efter i manualen är "VPN Endpoint" eller "VPN Passthrough" eller liknande.

Glad påsk!
/Martin Leben

Ps/ Låt gärna bli att topp-posta. Svara alltså UNDER det du svarar på, istället för över. /Ds

--
Remove dashes and numbers (if any) to get my real email address.