Re: Debian och prestanda

Jag tycker också att det vore bra om det gick att trimma Debian till att bli
kvickare. Generellt tycker jag dock att de prestandaproblem du nämner i
första hand finns i KDE, som jag upplever som aningen saggigt ibland. I GNOME
tycker jag inte att det finns några egentliga prestandaproblem. GNOME
upplever jag som kvickare.  (Fast nu kör jag ju på en 2,4 Ghz pentium i och
för sig och har gott om minne.) Trots detta använder jag själv KDE, men av
andra skäl, och jag håller med om att det finns en uppgift där - dvs hur göra
för att få KDE att bli kvickare. När det gäller Open Office så är väl en del
av problemet att den har sina egna widgets som skall startas varje gång t.ex.
ordbehandlaren skall öppnas - och det bidrar väl antagligen till att öka
startsträckan. Å andra sidan - som påpekas av Anders - Yoper visar ju att det
går att förbättra även Open Office i detta avseende. Skall bli intressant att
se om Open Office 2.0 som kommer snart startar upp snabbare.

Ett litet tips kan jag bidra med redan här dock - när det gäller att få open
office att starta snabbare. Öppna  tools >  options > OpenOffice.org >
Memory. Under graphics cache öka "use for OpenOffice.org" till 30 MB, och
ändra  "Memory per object" till 2.0. Detta kortar enligt min erfarenhet
starttiden något.