Skillnader mellan Emacs och XEmacs? (Var: Re: Svenska tecken i "xemacs -nw")

On Thu, Feb 10, 2005 at 06:16:40AM +0100, Vincent Lönngren wrote:
> Jag provade att köra med -nw i emacs, med locale sv_SE.utf8, och
> upplevde samma problem. Det hjÀlpte att sÀtta terminalkodningen och
> tangentbordskodningen till iso-8859-1.

Testade att installera emacs istället för xemacs och allt fungerade
direkt utan att jag behövde ändra något alls faktiskt. Dessutom
funkade färgerna i syntaxhighlightningen direkt i konsolen till
skillad från i xemacs (iaf i debianpaketet), där var färgerna
inställda på färger som ej var ANSI-färger (gray60 etc). Den startade
dubbelt så fort också.

Är det några stora skillnader på att använda xemacs och emacs? Förutom
att GUI:t i X ser lite finare ut i xemacs imho.

--
.oO laban@krakpot.net Oo.