Re: paketuppdateringar + tripwire

On Tue, Feb 08, 2005 at 12:24:15 +0100, kringla wrote:
> Jag uppdaterar dagligen mina paket med apt-get.
> Om jag har tripwire installerat kommer väl uppdateringarnas
> förändringar i filsystemet att rapporteras av tripwire?

Ja, så blir det.

> Finns det någon smidig lösning på detta?
> Jag vill ju helst att tripwire bara visar mig de förändringar
> som kan anses viktiga ur säkerhetssynpunkt.

Det finns nog ingen riktigt bra lösning på ditt problem. De ändringar
som apt-get gör är ju i allra högsta grad viktiga ur säkerhetssynpunkt
och borde rapporteras av tripwire.

Man skulle kunna tänka sig att man genererar om databasen för tripwire
efter apt-get men det öppnar massor av nya säkerhetsproblem. Tripwire
passar nog bäst för system som är mer eller mindre statiska. Inte som
uppdateras dagligen.

> Till exempel hemkataloger som dagligen förändras, går de att
> skippa med tripwire, typ --purge=/home ?

Visst går det. Till exempel är /home och de flesta katalogerna i /var
i och för sig inte ointressanta men ointressanta att monitorera med
tripwire. Läs manualsidan.

  /Marcus

--
Marcus Rejås           cellular: +46 70 266 7985              ,= ,-_-. =.
Rejås Datakonsult      e-mail:   marcus@rejas.se             ((_/)o o(\_))