usb-scanner problem

Har problem med att få min scanner att funka i sarge (ny installation).
Det skumma är att jag på samma dator har en partition med simplyMepis
04-02 med samma versioner av sane, libsane, sane-utils, xsane och libusb
och där funkar scannern utan problem, jag använder samma firmware fil
och /etc/sane.d/snapscan.conf ser likadana ut.
Enda skillnaden jag kan hitta är att i output av kommandot
#sane-find-scanner så ger libusb olika resultat trots att det är samma
dator med samma grejer inkopplat.

Sarge #sane-find-scanner
found USB scanner (vendor=0x04b8 [EPSON], product=0x011f [EPSON
Scanner]) at libusb:003:003

simplyMepis #sane-find-scanner
found USB scanner (vendor=0x04b8 [EPSON], product=0x011f [EPSON
Scanner]) at libusb:001:003

Följande är från debug av sane i Sarge:

Sarge #export SANE_DEBUG_SNAPSCAN=2
Sarge #xsane
[sanei_debug] Setting debug level of snapscan to 2.
[snapscan] add_usb_device: error opening device /dev/usb/scanner0:
Invalid argument
[snapscan] usb_write Only 0 bytes written
[snapscan] sane_snapscan_open: download_firmware command failed: Error
during device I/O

I simplyMepis ser man detta i debug innan xsane startar och scannern
fungerar:

simplyMepis #export SANE_DEBUG_SNAPSCAN=2
simplyMepis #xsane